Filmpje

24 januari 2014

Als ZP’er is je persoonlijkheid misschien wel je belangrijkste instrument. Of je nu adviseur, coach of consultant bent, het is niet je vakkennis die bepaalt of je adviezen ‘binnen komen’ bij je cliënt. Het gaat er in eerste instantie om dat er een klik is met jou als persoon. Hoe jij als persoon overkomt, hangt voor het grootste deel af van je non-verbale gedrag. Je houding dus, en je blik, de gebaren die je maakt.

Presentatie trainer Edo van Santen legde in een webinar pas nog uit dat onze indruk van een persoon voor maar liefst 55% bepaald wordt door zijn non-verbaal gedrag en lichaamstaal. De toon waarop gesproken wordt, telt voor 38%. Dit betekent dat wat iemand zegt, de woorden, voor maar 7% meetelt.

Hoe kun je als ZP’er potentiële klanten kennis laten maken met jou als persoon? Natuurlijk in een gesprek IRL, of met een presentatie. Maar die zijn tijd- en plaatsgebonden. Een geschreven profiel mist het visuele dat juist zo belangrijk is voor het opbouwen van vertrouwen. Foto’s van jezelf gaan de goede kant op, maar zijn statisch. Bovendien geven ze de toon waarop je spreekt, de klank van je stem niet weer. Goedbeschouwd is er maar één medium dat al die aspecten overbrengt: film. Een videofilmpje op je website en op YouTube zorgt er bovendien voor dat je site beter gevonden wordt door zoekmachines.

Als webtekst-schrijver en communicatie-coach ben ik zelf ook ZP’er. Met alleen woorden en een foto op janneke-budding.nl kom ik als persoon niet helemaal uit de verf. Daarom liet ik kort geleden een videofilmpje maken voor op mijn site.
Op YouTube had ik al een aantal filmpjes gezien die me duidelijk maakten hoe het vooral niet moest. Geen zelf-gedraaide video vanaf statief, geen talking head en geen geroeptoeter over eigen kwaliteiten. Een professionele video moest het worden. Kort, onderscheidend en met meerwaarde voor de ondernemende kijker.

En zo zat ik kort geleden op een vrijdagmorgen tussen de camera’s en de belichting, aangelijnd met een reversmicrofoon. In m’n eigen omgeving, waar ik me het prettigst voel. Achter de computer, mijn onmisbare gereedschap als webtekst-schrijver. De slaande klokken waren stop gezet, de telefoon afgezet.
En dan valt er tijdens het filmen met een doffe bons een pakje in de brievenbus in de hall. Terwijl de microfoon zelfs een vallende speld registreert. Over, dus, ook al ging het net zo lekker. Een paar uur later zijn we klaar met de opnamen. Een paar dagen daarna al zie ik het resultaat van het filmen, snijden en editen. Een grote pluim voor filmer en fotograaf Jaap van Splunter! In minder dan twee minuten krijg je via bewegend beeld en geluid een indruk van wie ik ben en hoe ik doe. En tips om je website beter vindbaar te maken.
Bovendien: laat Google maar langskomen op janneke-budding.nl en YouTube!

Het filmpje is te zien op janneke-budding.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: