Hoezo profileren?

24 januari 2014

Het is een vroege zondagmorgen in Amsterdam. Ik loop van het Centraal Station naar de Nieuwe Kerk, om daar een tentoonstelling te bekijken. Op het Damrak, te midden van de rolkoffertjes van de vele toeristen die hier in elk jaargetijde te vinden zijn, verbaas ik me.

Winkeltje naast winkeltje puilt uit van de gebreide mutsen. Mutsen met oorflappen en kwastjes. Mutsen met ingebreid ‘Amsterdam’. Mutsen met etnische patronen.
Al die winkeltjes hebben hetzelfde aanbod, hetzelfde assortiment en ongeveer dezelfde prijs.
Profileren op product, doelgroep of prijs, daar doen ze dus niet aan.
Kennelijk voldoen ze wél aan een vraag. Ik zie namelijk verschillende – jongere – toeristen rondlopen met zo’n warme muts op het hoofd Of zijn die soms ingehuurd door de uitbaters, om zo ambulant de vraag te creëren?

Voordelen van zo’n gebreide muts als souvenir zie ik wel. Voor de kopers is het een praktisch, meteen te gebruiken aandenken aan hun bezoek aan swinging Amsterdam. Het is bovendien relatief goedkoop en breekt niet in de koffer of rugzak.
Voor de mutsenverkopers zijn de voordelen ook duidelijk: een product dat een relatief geringe investering vraagt qua geld en ruimte. Bederf of breken is bovendien niet aan de orde. En jonge toeristen zijn er altijd in Amsterdam.
Een nadeel voor de winkeliers is dat de gebreide mutsen seizoensartikelen zijn. In voorjaar en zomer zullen ze moeten overschakelen. Bij voorbeeld naar bedrukte T-shirts, die voor de ondernemer dezelfde voordelen hebben als de winterse mutsen.

Maar waarom zoveel zaakjes met hetzelfde aanbod op een rijtje? Wakkert dat gaandeweg de kooplust van de voorbijgangers aan? Zijn ze misschien (daarom) allemaal van dezelfde eigenaar? Met die vragen in mijn hoofd laat ik het Damrak achter mij en stap de Nieuwe Kerk binnen. Waar geen muts te bekennen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: