Kiezen én delen

24 januari 2014

Heb jij ook moeite met kiezen? Kiezen voelt vaak als iets verliezen, als een deur die dichtgaat. Deze zomer heb ik ervaren dat kiezen juist bevrijdend is.

Toen ik startte als zelfstandig tekstschrijver en communicatieadviseur wilde ik vooral graag klanten. Daarom was mijn aanbod heel breed. Van teksten schrijven tot communicatieplannen. Advertenties, blogs en folderteksten; iedereen kon voor alles bij mij terecht. Geen onderneming te groot of te klein.

Na een tijdje merkte ik dat ik hier niet blij van werd. Onvoldoende klanten, te weinig omzet. Ik probeerde het met koude acquisitie. Daar werd ik al helemaal niet blij van. Eigenlijk stond het me al tegen om ondernemers te benaderen terwijl ze daar niet om gevraagd hadden. Elke keer dat ik bij het verplichte nabellen te horen kreeg ‘Geen belangstelling.’ voelde ik me ongelukkiger. Herken je dit?
Bij grotere klanten was het vaak niet mogelijk om snel te schakelen. Terwijl ik daar juist zo van houd.

Ik besloot een smallere doelgroep te kiezen: zzp’ers. Maar wel met nog steeds dat brede aanbod. Daar werd ik al blijer van. Collega-zzp’ers, dat voelde al veel beter. Direct contact met de beslisser; dan kun je wél snel schakelen. Klanten die blij waren met het resultaat van mijn werk.
Toch besloot ik om weer te kiezen. Dit keer niet alleen voor een nog smallere doelgroep, maar ook voor een veel smaller aanbod.Zelfstandige professionals, net als ik zelf. Daarmee voel ik de grootste verbondenheid. Freelance adviseurs, coaches en trainers.
Ik had al heel wat websites van coaches en adviseurs bekeken. De meeste voldeden bij lange na niet aan de 3 seconden regel. Die regel houdt in dat een bezoeker op je website binnen 3 seconden moet weten wat precies het aanbod is, waarom hij bij deze aanbieder moet zijn en hoe hij verder moet op de website.

Mijn besluit was genomen: ik ging onderscheidende webteksten schrijven voor zelfstandige professionals! Om onderscheidend te zijn, moet je aanscherpen wat je als ondernemer doet en voor wie. Daar ging ik ZP’ers bij helpen. En dan webtekst schrijven die de juiste klanten aantrekt en vasthouden. Voor wie dat wil ook: adviseren en coachen op het gebied van social media. Om jezelf ook daar scherp en consistent te profileren en zo extra bezoekers op je website te krijgen.

Nog een keuze die ik voor mezelf maakte: een aanbod van drie pakketten, met prijs erbij, op mijn site. Dan weet een potentiële klant meteen wat hij krijgt en wat hem dat kost. Bovendien hoef ik geen offertes meer te maken.
Of het werkt? En of!
Ik ben blij, want ik doe wat ik het liefste doe. Mijn klant is blij omdat ik niet alleen vanuit mijn expertise werk, maar ook vanuit mijn hart.

Dankzij het kiezen voor een smallere doelgroep – zelfstandige professionals – en een smaller, overzichtelijk aanbod kan ik nu optimaal delen. Tips, ervaringen en adviezen. Specifiek delen met andere zelfstandige professionals. Via mijn blog en Twitter (@jannekebudding). Voor mij is het dus niet kiezen óf delen, maar kiezen én delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: