Zelfvernietigende boodschappen

24 januari 2014

Van de stapel boeken die ik meenam op vakantie naar Zwitserland is er één dat ik ademloos las: Overtuigingskracht, 50 geheimen van de psychologie van het beïínvloeden van de beroemde Amerikaanse hoogleraar Psychologie en Marketing Robert Cialdini c.s. Van dat boek heb ik deze vakantie veel geleerd.

Cialdini laat ons aan de hand van heel herkenbare, alledaagse voorbeelden zien waarom mensen reageren zoals ze reageren.
Door het hoofdstuk over ‘zichzelf vernietigende boodschappen’ bijvoorbeeld, begrijp ik waarom de bordjes ‘Keine Abfälle deponieren’ die ik hier, in het Duitstalige deel van Zwitserland vaak zie, door hun negatieve benadering ervoor zorgen dat mensen hun afval juist wél op die plek neerkieperen.
De grote posters die automobilisten waarschuwen dat de scholen hier in Zwitserland weer begonnen zijn, en hen vragen om daar rekening mee te houden, werken dankzij hun positieve benadering wél. Op de poster staat een vriendelijk maar wat afwachtend glimlachend meisje met schooltas en de tekst ‘Gell, du haltisch für mich aa’ De kans dat de aangesproken automobilist toch doorscheurt, wordt op deze manier beslist een stuk kleiner omdat hier een beroep gedaan wordt op wenselijk gedrag.

Overtuigingskracht, 50 geheimen van de psychologie van het beïnvloeden is het boek dat mij als ondernemer deze vakantie erg inspireerde. Cialdini c.s. geven mij met dit boek inzichten in mijn eigen gedrag. Maar ook tips voor effectieve communicatie die ik prima kan gebruiken in mijn praktijk als webtekstschrijver.

Heb je voorbeelden van ‘zelfvernietigende boodschappen’? Deel ze met ons!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: