10 tips voor een effectievere homepage

10 februari 2014

Veel websites hebben moeite met het omzetten van bezoekers in klanten. Vaak verdwijnen de bezoekers die voor de eerste keer op een site komen binnen drie seconden. In Google Analytics wordt dit het weigeringspercentage genoemd.

Hoe lager dat percentage, hoe beter jouw homepage potentiële klanten weet te raken. Dat bereik je met resultaatgerichte communicatie. Veel websites bevatten geen resultaatgerichte communicatie omdat de meeste mensen niet weten hoe je een potentiële bezoeker het beste kunt aanspreken. De meest gemaakte fout: redeneren en communiceren vanuit het standpunt van de organisatie. Veel effectiever is het om je af te vragen: wat wil de potentiële klant weten?

Wil je je website resultaatgerichter maken? Begin dan met de tekst op de homepage en kijk of het lukt om bezoekers op je site te houden. Hieronder tien tips om dat te bereiken.

Tip 1. Benoem de problemen waar je potentiële klant mee zit
Door zijn problemen te benoemen herkent je bezoeker zich direct en wordt hij aangezet om verder te lezen.

Tip 2. Benoem de oorzaken van het probleem
Geef een paar essentiële oorzaken waarom je bezoeker met dit probleem zit. Je bouwt dan naast herkenning ook aan begrip en straalt expertise uit over dit aandachtsgebied.

Tip 3. Vertel hoe het ook kan
Leg uit hoe je bezoeker van zijn probleem af kan komen. Dit is de eerste introductie naar de oplossing die jij kunt bieden.

Tip 4. Communiceer wat jij kunt betekenen
Hier heb je de kans om jouw unieke oplossing voor het probleem te presenteren.

Tip 5. Zet aan tot actie
Vertel de bezoeker wat hij moet doen om met je in contact te komen.

Tip 6. Spreek de taal van je doelgroep
Ook al is je product of dienst nog zo technisch of specialistisch, spreek de taal van je doelgroep en vermijd vakjargon.

Tip 7. Structureer je homepage
Mensen lezen van scherm anders dan van papier. Op internet worden teksten voornamelijk ‘gescand’. Zorg dus voor een heldere indeling en gebruik kopjes en paragrafen en zorg voor bondige zinnen.

Tip 8. Content is King
Iedere bezoeker van uw website is op zoek naar oplossingen, overtuigingskracht, vertrouwen en uitleg. Je mag best energie steken in design, maar bedenk dat het uiteindelijk draait om de tekst (content) op je website.

Tip 9. Wees onderscheidend
Maak duidelijk waarom bezoekers juist bij jou moeten komen. Wat is jouw onderscheidende vermogen? Wat heb jij concreet extra te bieden? Hoe scherper je de concrete oplossing formuleert, hoe meer waarde je toevoegt voor je bezoeker.

Tip 10. Spreek je bezoeker aan
Veel websites hebben het vaak nog over ‘onze visie’ of ‘ons bedrijf’. Je klanten zitten daar niet op te wachten. Zij willen herkenning voor dilemma’s waar zij mee geconfronteerd worden en ze willen zich aangesproken voelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: