Branding

10 maart 2014

In hun boek Internal Branding 2.0 benadrukken Jos van Beers en Gaby Nedeski dat je moet zorgen dat de merkwaarden van je producten of diensten aansluiten bij de kernwaarden van de onderneming. Alleen op die manier kun je zorgen voor een goede reputatie. Eisen daarvoor zijn volgens van Riel en Fombrun, de internationale experts op het gebied van reputatiemanagement, immers onder andere authenticiteit en transparantie.
Van Beers en Nedeski formuleren die overeenkomst tussen intern en extern als: ‘binnen = buiten, en buiten = binnen’. Al lezend in hun boek zat ik inwendig te knikken. Logisch toch, dat er geen verschil hoort te zitten tussen die twee soorten branding?

Dat het in de praktijk niet helemaal zo logisch is, merkte ik een paar dagen later. Een grote bank laat de laatste tijd via radio en tv spotjes weten dat ze haar klanten persoonlijk kent, en meedenkt met die klant. Maar diezelfde bank stuurt tegelijkertijd haar klanten een brief die begint: ‘Geachte relatie’. Hoe persoonlijk is dat? De brief eindigt ermee dat wanneer de klant iets wil, hij maar contact moet opnemen met de bank. Is dat meedenken? 

Een voorbeeld van een grote onderneming die nog niet echt begrepen heeft dat je moet doen wat je zegt. Oftewel, dat je internal branding en external branding op elkaar moeten aansluiten.
Is het voor zzp’ers makkelijker om te zorgen dat ‘buiten’ overeenkomt met ‘binnen’?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: