Digitale nieuwsbrief: need to know

1 maart 2014

Een digitale nieuwsbrief (ook wel: e-mailnieuwsbrief) zorgt ervoor dat je contact houdt met je doelgroep. Naast betaalde zijn er ook betrouwbare gratis nieuwsbriefdiensten. www.mailchimp.com (Engels) en www.ymlp.nl (Nederlands) zijn daarvan de bekendste.

 Voordelen van een nieuwsbrief via e-mail

  •  Lage kosten – veel goedkoper dan een gedrukte nieuwsbrief of ander drukwerk.
  • Interactie – de ontvanger kan, als hij dat wil, makkelijk reageren op een bericht.
  • Links opnemen – door links te integreren in je digitale nieuwsbrief kun je lezers bijvoorbeeld naar je website leiden.
  • Resultaten monitoren – dankzij de e-mailstatistieken van je nieuwsbriefdienst kun je zien hoeveel mensen je bericht hebben geopend en  welke links ze aanklikten.
  • Versies tegen elkaar testen – je kunt heel eenvoudig twee verschillende proefversies tegelijk uitbrengen om te kijken welke van de twee het beste scoort. Zo test je inhoud, opmaak en koppen. De e-mailstatistieken geven je inzicht in welke versie de beste resultaten geeft. Op basis daarvan maak je een onderbouwde keuze voor de definitieve versie.
  • Doorstuurmogelijkheid – jouw ontvanger kan de e-mailnieuwsbrief makkelijk doorsturen aan een bekende.

 Tips voor meer abonnees

  •  Zorg dat je website een aanmeldmogelijkheid heeft voor je nieuwsbrief.
  • Werk met een ‘dubbele opt-in’: iemand die zich aanmeldt voor je nieuwsbrief krijgt een mail met een link om de aanmelding te bevestigen.  Zo wek je vertrouwen.
  • Gebruik sociale media als Twitter en LinkedIn om aan te kondigen dat je nieuwsbrief uitkomt.
  • Bied nieuwe abonnees iets gratis aan. Bij voorbeeld een download met tips & trucs in lijn met het onderwerp van je nieuwsbrief.

Tot slot de gouden regel: zorg voor inhoud die je abonnee graag wil lezen! 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: