Segmenteren op het toilet

23 mei 2014

Een van de eerste marketinglessen is dat je segmenteert. Oftewel, dat je je markt opdeelt in verschillende, homogene groepen, die je dan elk op een verschillende manier benadert. Terugkomend van vakantie werd ik in Duitsland geconfronteerd met segmentatie op een bijzondere plek.
Wanneer u ook wel eens een Duitse Raststätte aandoet, kent u ze waarschijnlijk wel: de Sanifair toiletten. Je stopt 70 cent in de automaat, krijgt een tegoedbon voor 50 cent en komt terecht in een smetteloze ruimte. Met wastafels die niet zouden misstaan in een villa en blinkend schone toiletten.
Bij die toiletten zag ik een staaltje bijzondere segmentatie. De marketeers van Sanifair hebben door dat je, gezeten op het toilet, letterlijk niet om reclame op de binnenkant van de wc-deur heen kunt. Daarom hangt daar – op zithoogte – steevast een mini-poster. Tot zo ver nog niets bijzonders. Maar nu komt het. Op het toilet verwonderde ik mij erover dat de poster waarmee ik oog in oog zat, een oproep was voor donaties van een hulporganisatie die goede dingen wilde doen in Afrika. Ideële reclame, dus. Toen ik dit aan mijn reisgenoot vertelde, keek hij verbaasd. Niks ideële reclame: hij had oog in oog met reclame voor autobanden gezeten. De conclusie: ook in het kleinste kamertje wordt gesegmenteerd. In dit geval op sekse.
Overigens vraag ik me af hoe effectief die ideële reclame was. De poster riep op om per SMS of op een andere manier een bedrag te doneren voor het goede doel. Zijn er echt vrouwen die, met de broek om de enkels, hun mobieltje pakken om geld over te maken voor het zielige zwarte omaatje op de poster? Of het gironummer noteren?
Slimmer zou het zijn om bij de uitgang een ton-met-gleuf neer te zetten waarin je je tegoedbon van € 0,50 kunt stoppen, voor het goede doel. Dát is haalbare actie ter plekke.

Met dank aan bevriende marketeer Edwin Froma voor deze brainwave!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: