Blauwe oceanen en witte wijn

10 juli 2014

Het is zomer. Het Noorden heeft al schoolvakantie en in andere regio’s denken ondernemers ook meer aan zonnige stranden dan aan het opfrissen van hun webtekst. Een ideale periode voor mij om een duik te nemen in de vakliteratuur. En ook al is communicatie en niet marketing mijn core business, op een zwoele zaterdag installeer ik me in de tuin met de blauwe oceaan; creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten van W. Chan Kim en Renée Mauborgne.
En wat je niet zou verwachten bij een boek over marketing gebeurde: ik raakte gefascineerd en bleef lezen, zonder acht te slaan op de traag zoemende bijen, een badderende merel of de donkere wolken die regelmatig dreigend aan kwamen drijven.

Ik las geboeid hoe waarde-innovatie zorgt voor een Blauwe Oceaan: een nog onbekende en onontgonnen marktruimte, waar dus ook nog geen concurrentie aanwezig is. Met de blauwe oceaan strategie creëer je marktruimte, in plaats van er met je concurrenten om te vechten. Doordat de marktruimte nieuw is, zijn ook de regels nog niet vastgelegd. Dat biedt kansen die niet bestaan in de Rode Oceaan. Die staat voor de bestaande marktruimte met bestaande spelers en regels, waarin je elkaar hard beconcurreert in een poging zo veel mogelijk van de markt te veroveren. Doordat de marktruimte in de Rode Oceaan beperkt is, kan dit uitmonden in bloedige concurrentie, vandaar het ‘Rode’.
De waarde-innovatie die de kern is van de Blue Ocean Strategy (BOS) bestaat uit twee elementen, die tegelijkertijd moeten worden ingezet. Het eerste is vernieuwing van de dienst of het product, zodanig dat er waarde gecreëerd wordt zowel voor de klant als voor het leverende bedrijf zelf. Het tweede element is kostenreductie door het afstoten of verminderen van kosten gerelateerd aan aspecten die in de markt minder nodig zijn. De T-Ford is een voorbeeld uit de Amerikaanse auto-industrie. De eerste auto’s waren luxueuze speeltjes en kostten ongeveer tweemaal het jaarinkomen van een gemiddeld gezin. En toen kwam Henry Ford, en introduceerde de Model T. In tegenstelling tot de luxe automobielen was de Model T betrouwbaar, duurzaam en gemakkelijk te repareren. En de prijs was zodanig dat de meerderheid van de Amerikanen zich deze auto kon veroorloven. Naast die verhoogde klantwaarde zorgde Ford dat door standaardisering en de nadruk op functionaliteit de productiekosten rigoureus naar beneden gingen. De Blauwe Oceaan die Ford creëerde was zo groot dat de Model T in Amerika paard en wagen verving als het voornaamste vervoermiddel.
General Motors creëerde tussen 1929 en 1950 een nieuwe Blauwe Oceaan door van de auto juist een leuk, opwindend, comfortabel en modieus artikel te maken. Modieuze en emotioneel geladen auto’s, in plaats van het functionele ‘rijtuig-zonder-paard’-concept van Ford. Het marktaandeel van GM nam toe van 20 naar 50 procent, terwijl het aandeel van Ford zakte van 50 naar 20 procent. En toen creëerden de Japanners in de jaren zeventig een nieuwe Blauwe Oceaan met hun kleine, efficiënte auto’s. And the story goes on.
De temperatuur was inmiddels tropische hoogten genaderd, maar ik las met rode oren hoe andere bedrijven er in slaagden om hun klantwaarde fors te vergroten en tegelijk hun kosten drastisch te verlagen. Van The Bodyshop tot Apple, dat met iTunes inspeelde op de behoefte van consumenten om tegen geringe kosten online alleen die nummers te kopen die ze interesseerden, in plaats van een hele CD te moeten kopen. Van Dell tot Chrysler en Cirque du Soleil.
Inmiddels was het tijd geworden om aan tafel te gaan. Mijn lief draaide de fles witte wijn open en bestudeerde het etiket aan de achterkant. ‘“The Smart Label ‘® A blue frame around the main figure on the front label becomes visible when the wine is chilled to the right temperature. It is important to serve wine properly, and the use of thermo-sensitive ink allows us to help you to drink Volteo at its best.’
Zo maar, aan de eettafel, een voorbeeld van waarde-innovatie! Zo onderscheid je je dus als smakelijke-maar-gewone supermarktwijn van je concurrenten. Gemak voor de consument; zonder gedoe een betere smaakervaring. Briljant! Ik liet me nog eens inschenken.
Nu komt mijn vraag aan jou. Welke voorbeelden ken jij van Blauwe Oceanen of zelfs maar blauwe vijvertjes? Heb je misschien zelf een Blauwe Oceaan gecreëerd; voor klantwaarde gezorgd die niet makkelijk te imiteren is, en die je een voorsprong geeft op je concurrenten die elkaar nog in een rode oceaan bevechten?
Ik breng in gedachten alvast een – goed gekoelde – dronk uit op je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: