Mkb’er: schrijf voor je moeder

22 augustus 2014

Hoe komt het toch dat veel mkb’ers wanneer ze een zakelijke tekst schrijven, zo vaag en formeel uit de hoek komen? Met algemeenheden en deftige woorden als ‘tevens’, ‘mits’ en ‘mede’. Zijn ze bang zijn anders niet serieus genomen te worden door hun klanten? Of willen ze laten zien dat ze niet van de straat zijn? Een voorbeeld uit mijn praktijk:

X handelt uitsluitend producten welke Global-gap gecertificeerd zijn. Vooral de jarenlange ervaring van onze medewerkers is een zeer strek (sic!) onderdeel van onze onderneming. X is een bedrijf met een zeer flexibele organisatie en een direct contact met de telers in de teeltgebieden wereldwijd.
Mede door deze samenwerking met de telers kunnen wij direct reageren en ageren op de snel bewegende marktsituaties en de wensen van onze klanten’

Neem van mij aan: een klant is niet onder de indruk van zo’n webtekst. Hij haakt zelfs af, meteen na de eerste regels. En dat was nou juist niet de bedoeling van de schrijver.

Hoe zorg je ervoor dat je zakelijke tekst wél wordt gelezen? Neem één persoon in gedachten die je goed kent. Je moeder bijvoorbeeld. Schrijf je brief, folder of webtekst alsof je tegen haar praat. Dat betekent: eenvoudige, concrete taal en actieve zinnen. Dus niet: ‘de zaak wordt afgewikkeld’ maar ‘wij lossen het probleem op’. Vermijd jargon en loze marketingkreten.

Het resultaat? Je zakelijke tekst wordt niet alleen beter gelezen, maar ook beter onthouden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een informele schrijfstijl zorgt dat de boodschap 20 – 46% beter blijft hangen.

Mijn advies aan schrijvende mkb’ers is dus: hou het simpel. Je klant waardeert dat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: