Belevingsmarketing in de bergen

4 december 2014

Denk je als toerist aan Zwitserland, dan denk je aan bergen. En denk je aan bergen, dan denk je aan bergbaantjes. Die zijn er al tientallen jaren in soorten en maten. Zo heb je  gesloten gondels die aan een kabel hangen en treintjes die – al dan niet met tandrad – over rails op de grond de berg op tuffen. En de aloude – open – stoeltjeslift. Afhankelijk van het soort baantje zit je met z’n tweeën, vieren, achten of zelfs – in een grote gondel – met wel negentig man.

Tot zover niets nieuws onder de zon. Maar de uitbater van de Stanserhornbaan in centraal Zwitserland bedacht kort geleden iets nieuws: een gondel met twee verdiepingen, waarvan de bovenste geen ramen en geen dak heeft. Een cabriobaantje. Dat betekent vrij uitzicht op de bergwereld, de wind in je haar, zon op je gezicht kortom: een nieuwe beleving voor de toerist die denkt dat ‘ie alles al gezien en gedaan heeft.
De slimme uitbater zorgde voor flink wat gratis publiciteit door onder andere een TV documentaire prime time over de techniek van deze CabriO®, plus een artikel in een gratis en veelgelezen magazine voor treinreizigers en z’n Promotie voor het begin van het toeristenseizoen was rond.
En zo slaagt een relatief onbekende bergbaan erin om zich te profileren met een innovatie van zijn Product. De Prijs van dat product is hoger dan voorheen, maar de ervaring van vrijheid en dicht bij de natuur zijn is het de toerist waard.
Wat betreft de Plaats, die was al goed: in het hart van Zwitserland, goed bereikbaar, ook met openbaar vervoer.
De directeur van de nabije en zeer bekende, traditionele Pilatusbaan zal niet blij zijn. Ook de bezadigde Rigibaan heeft er een geduchte concurrent bij.
Slimme jongens daar bij de Stanserhornbaan, die zich nu met de CabriO® schalks de enige bergbaan ter wereld ‘oben ohne’ noemt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: