Pleefiguur

17 februari 2015

De jongens en meisjes van marketing weten het al lang. Reclame plaats je bij voorkeur op een plek waar mensen tijd hebben om ernaar te kijken. In een wachtkamer, bij voorbeeld. Of op het perron. Zo hebben de uitbaters van de toiletten in de Raststätte langs de Duitse autobanen zich gerealiseerd dat ze goud in handen hebben. Wanneer je op het toilet zit, kun je geen kant op. En je brengt er een zekere tijd door, afhankelijk van de behoefte. Reclame op de binnenkant van de toiletdeur is dus letterlijk onontkoombaar.
Zo kwam ik, zittend op zo’n autobaantoilet, oog in oog met een enthousiast ogende man in een donkergrijs pak met rode stropdas en pochet die met de wijsvinger van de ene hand naar mij wees, met de andere naar een QR code. Boven zijn hoofd stond in grote letters ‘Hose voll?’
Reclame die aansluit bij de locatie, OK. Maar op een toilet geconfronteerd worden met iemand die me vraagt ‘Schijt je in je broek?’ is wel heel extreem.
Onder het handenwassen zag ik ook een display met kaarten-om-mee-te-nemen. Daaruit bleek dat de man Jürgen Höller heette. Via de kaart vroeg hij mij of ik wilde stoppen met roken, wilde afvallen, meer geld wilde verdienen, zelfbewuster en succesvoller wilde zijn. Zo ja, dan hoefde ik alleen maar de kaart in te vullen en op te sturen (’45 Cent, die sich lohnen’ stond in het vakje voor de postzegel). Meneer Höller zou mij dan gratis en voor niks een luisterboek sturen. Ter waarde van € 49,95, werd er fijntjes bij vermeld.
Roken doe ik niet, en afvallen hoeft niet, maar door het ‘Hose voll?’ was ik zo nieuwsgierig geworden naar meneer Höller en zijn aanbod, dat ik thuis de URL van zijn ‘Academy’ intikte.
Ik kan u melden dat Jürgen Höller zich op zijn homepage presenteert als een combinatie van  Kerstman en verlosser. Hij geeft namelijk van alles weg. Niet één maar twee E-books (‘elk ter waarde van € 24,95’), gratis te downloaden. ‘Zes Gouden Succesregels’ deelt hij zo met mij.
Een testimonial ontbreekt ook niet op de home. Een bedrijfsleider meldt trots dat de omzet van zijn onderneming dankzij Jürgen Höller en diens Zes Gouden Succesregels de laatste twee jaar verviervoudigde. Höllers doelgroep bestaat dus niet alleen uit rokende particulieren met overgewicht, maar ook uit ondernemers.
Wanneer je naar beneden scrollt op de homepage zie je dat Jürgen dankbaar gebruik maakt van een van de oudste marketing trucks: inspelen op angst. Met koeien van letters vraagt hij mij ‘Und welche Angst hast Du noch?’. Voor mijn gemak somt hij alvast een paar angsten op. Ben ik bang voor teleurstelling, mislukking, geldzorgen? Of vrees ik afgewezen te worden? Höllers gratis E-book gaat mij verlossen van mijn angsten. Welke dat ook mogen zijn.
Waarmee meneer Höller zijn geld verdient? Om dat te weten te komen moet je nog verder naar beneden scrollen. Een paar muisklikken later weet je dat het verdienmodel ‘m zit in de optredens van Jürgen. ‘Seminare’, ‘Powerdays’ (‘kaartjes vanaf € 97 tot € 197) en ‘Motivationstag’ (van € 399 tot € 599). Op die ‘Motivationstag’ treedt Höller niet alleen op; Uri Geller is ook een van de sprekers.
Alle oude truckjes uit de marketing en reclame: Jürgen Höller gebruikt ze. Schermen met aantallen deelnemers, verkochte boeken, foto’s van Höller met prominenten, inspelen op angst.
Voor mij blijft het reclame waar m’n broek van afzakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: