Mijn drie P’s

9 juli 2015

De belangrijkste keuzes heb ik inmiddels gemaakt. Formaat, papiersoort en font zijn bepaald. Ik ben toe aan het uploaden van mijn opgemaakte manuscript van ‘Voor altijd Indië’ op www.bravenewbooks.nl. Het resultaat ziet er op scherm indrukwekkend uit, zo met colofon en al. Tevreden ga ik verder met de volgende stap: het maken van de cover. Van te voren heb ik al de ‘blurb’, oftewel de achterplattekst, geschreven. Best lastig, om in zo weinig woorden te informeren en te werven. Ik schrijf meerdere versies, wik en weeg en maak dan mijn keuze.
Door naar het bepalen van de lay-out van het omslag. Waar ik nogal tegenop gezien heb. Dankzij de sjablonen op bravenewbooks.nl blijkt dat echter een fluitje van een cent. Wanneer ik mijn eigen omslagillustratie geüpload heb, een uitsnede van het schilderij ‘De Flamboyant’, kan ik weer kiezen. Waar wil ik boektitel en auteursnaam vermeld zien op de cover? Welke kleur krijgen rug en achterflap? Met een paar muisklikken is mijn omslagontwerp klaar.

Nu het bepalen van de verkoopprijs. De online prijscalculator laat met een muisklik zien wat een bepaalde prijs mij oplevert. Ik kies voor een lage marge: ik wil vooral dat mijn boek gelezen wordt. Een lagere prijs helpt daarbij. Nu de marketing P van Prijs geregeld is, druk ik op de knop om een proefexemplaar te bestellen.
Een paar dagen later al belt de postbode aan met een pakketje. Een spannend moment volgt: samen met Frank, mijn ‘partner in self-publishing’, open ik het pakje. Een klein wonder heeft zich voltrokken. Wat de deur uit ging als een paar digitale bestanden, komt terug als een echt boek! Ook al is het ‘maar’ een Proefexemplaar; de tweede van mijn drie P’s.

Nog licht euforisch begin ik aan de correctie. Ik weet uit ervaring dat geen enkele drukproef, zelfs geen enkel boek, zonder foutjes ter wereld komt. Een spatie die er niet had moeten staan, een afbreking die niet klopt, cursief wat bij nader inzien toch beter niet gecursiveerd moet worden. Maar ik vind ook een jaartal dat niet klopt, en schaaf heel af en toe nog even aan een zin. Zaak is wel om te zorgen dat er door mijn correcties geen verloop plaatsvindt. Dan gaan de pagina’s schuiven en klopt dus ook de inhoudsopgave niet meer. Na twee dagen, met extra vroeg opstaan, is de correctieklus geklaard.
Het lukt ook nog om een ander font te kiezen voor de cover. De tekst op de achterkant bleek niet goed leesbaar te zijn. Goed dat we eerst een proefexemplaar besteld hebben!

Terwijl ik wacht op het bezorgen van het tweede – bijgestelde – proefexemplaar, duik ik weer in de Promotie, mijn derde marketing P. Ik begin met posten op Twitter en LinkedIn over de op handen zijnde publicatie van mijn boek. Verdiep me in het schrijven van een persbericht en verzamel mailadressen van mensen uit mijn netwerk. Je hoort altijd dat journalisten erg houden van onderzoeksresultaten, dus zet ik een mini-enquête uit via thesistools.com. Hopelijk krijg ik zoveel respons dat ik de resultaten kan gebruiken voor mijn persbericht.

Voor de promotie van een boek is het gunstig wanneer er op het omslag aanbevelingen staan van bekende Nederlanders. Niet zo maar een BN’er, maar iemand die ‘iets heeft’ met het onderwerp. Ik denk na, en kom op enkele namen, allemaal schrijvers. Ik besluit om ze via hun uitgeverij te benaderen. Inmiddels heeft één uitgeverij al gereageerd. Ik krijg het advies om mijn boek met een begeleidende brief op te sturen naar de bekende-schrijfster-van-een-familiegeschiedenis. Ik doe het anders: over een paar dagen moet ik in de buurt zijn. Dan geef ik mijn pakketje zelf af. Wel zo persoonlijk. Intussen blijf ik nadenken over verdere Promotie.
PS Wil je ook deelnemen aan mijn mini-enquête? Graag! Dit is de link: bit.ly/onderzoekIndië.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: