Daar staan we dan, bij de balie van Hertz op het vliegveld van Tenerife. Nadat de vermoeid ogende medewerker tevergeefs geprobeerd heeft ons een duurdere huurauto aan te smeren, schuift hij samen met de formulieren van de transactie twee kartonnetjes in onze richting. Elk kartonnetje toont een verlangend-kijkende blonde dame met een parel in haar oor. En die parel is echt: een oorbel van het type oorsteker. Nieuwsgierig lees ik de bijbehorende tekst. Daaruit blijkt dat Tenerife Pearl mij uitnodigt om in haar showroom (‘de grootste parel showroom ter wereld’) mijn ‘set gratis parel oorbellen’ aan te vullen. Een slimme marketingtechniek, lijkt het op het eerste gezicht, om volk in je zaak te krijgen. Je appelleert aan het feit dat mensen graag een cadeautje krijgen. En bovendien, wat heb je aan één oorbel?
Maar dan dringen zich een paar vragen bij mij op. Toevallig heb ik gaatjes in m’n oren, maar dat kon de Hertz-man niet weten. Ik droeg geen oorbellen. Schoof hij de kaartjes-met-oorbel dus over de balie voor elke vrouwelijke klant? Of kreeg een man-alleen de oorbel ook, erop gokkend dat hij wel een vrouw-met-gaatjes-in-de-oren kende en haar een plezier wilde doen? Voor zover ik weet zijn parel oorstekers niet hot in de gay scene, dus die mogelijkheid viel af.
Pas toen drong het pas goed tot me door dat ik niet één maar twee kaartjes-met-oorbel toegeschoven had gekregen, waarmee de Hertz medewerker de marketingstrategie van Tenerife Pearl volkomen ondergroef. Ik had dankzij zijn goedgeefsheid immers nu al een ‘set gratis parel oorbellen’. Dus waarom zou ik alsnog naar die showroom gaan? Vanwege de ook op het kaartje beloofde 5% korting op een armband of ketting?
Wilde de Hertz-man aardig zijn, en ondergroef hij daarom de marketingtruc? Of ging het hem erom zo snel mogelijk van zijn voorraad reclamekaartjes af te komen? Hoe dan ook, op het vliegveld van Tenerife bleek mij hoe één persoon, uit onwetendheid of ongeïnteresseerdheid, de slimme ideeën van marketeers grondig onderuit kan halen. Parels voor de zwijnen.
Parels en zwijnen
23 januari 2017Oudere blogposts:
- Een Sherlock Holmes om op te zitten 10/10/2018
- Met Frankenstein in de studio 03/01/2018
- Halloween en Frankenstein 2.0 30/10/2017
- Violen en wijn 01/09/2017
- Parels en zwijnen 23/01/2017
- Op de koffie 29/11/2016
- Overnachten in de boekhandel 17/11/2016
- Ronkende reclametaal 30/10/2016
- Mijn drie P’s 09/07/2015
- Keuzes 09/06/2015
- Pleefiguur 17/02/2015
- Belevingsmarketing in de bergen 04/12/2014
- Geen probleem?! 07/10/2014
- Mkb’er: schrijf voor je moeder 22/08/2014
- Zorgwekkende zorgtaal 24/07/2014
- Blauwe oceanen en witte wijn 10/07/2014
- Segmenteren op het toilet 23/05/2014
- Engels: joggingbroek of mantelpak? 09/05/2014
- Branding 10/03/2014
- Digitale nieuwsbrief: need to know 01/03/2014
- 10 tips voor een effectievere homepage 10/02/2014
- Dunglish 05/02/2014
- Lachen! 27/01/2014
- Kiezen én delen 24/01/2014
- Zelfvernietigende boodschappen 24/01/2014
- Marketing in een suikerzakje 24/01/2014
- Absoluut! 24/01/2014
- Hoezo profileren? 24/01/2014
- Wat de gek er voor geeft? 24/01/2014
- Filmpje 24/01/2014
- Feestje 24/01/2014
- Brits of Amerikaans Engels?! 24/01/2014
- Kiezen en delen 24/07/2013
Geef een reactie