Violen en wijn

1 september 2017

Met mijn hoofd nog vol van het boek Kies je doelgroep van Erno Hannink dat ik net gelezen heb, wandel ik door de straatjes van het Zwitserse dorpje Brienz. Het uitzicht op het meer van Brienz is weer prachtig. Rode geraniums bloeien zoals ze dat horen te doen, tegen de achtergrond van eeuwenoude, donkerbruine huizen.
Terwijl ik tevreden verder loop langs de hoofdstraat, valt mijn oog op een nieuwe etalage. Ik blijf stokstil staan. ‘Geigen und Weine’ heet de nieuwkomer. Ik steek snel de straat over, en kijk nieuwsgierig naar binnen. Daar zie ik violen in allerlei maten en fraai gevormde houten onderdelen die ooit deel gaan uitmaken van een viool. Iets verderop flonkerdn donkergroene wijnflessen. Ik popel om de eigenaar te vragen hoe hij tot die uitzonderlijke combi gekomen is. Helaas is de winkel ‘Uitzonderingsgewijs vanmiddag gesloten wegens trouwerij’, zodat de kans op een antwoord nul is.

Bedachtzaam verder lopend, vraag ik me af waar ik zelf een viool zou kopen. Bij iemand die in violen en wijn handelt, of bij een partij die het alleen bij violen houdt? En betrek ik m’n wijn liever van een wijnhandelaar of van een winkelier die behalve dat edele vocht ook violen levert?

Ik kom tot de conclusie dat ik zou kiezen voor een mono-winkelier. Dus wijn van de wijnhandelaar en een viool van de vioolboer. Waarom? Omdat ik meer expertise verwacht bij de mono-ondernemer. De wijnhandelende vioolboer hinkt voor mijn gevoel op twee gedachten. Hij kiest niet, en daarom kies ik als koper hem niet.

Ongebruikelijke combi’s en niet-kiezende ondernemers vind je niet alleen in Zwitserland. Weer terug in eigen land sta ik bij een stoplicht achter een busje. Op de linkerachterdeur staat ‘Smile Entertainment Bureau’ en op de rechterdeur ‘Smile Klussenbus’. Meteen krijg ik visioenen van een artiest in glitterpak met in plaats van een microfoon een duimstok in z’n beringde hand. Afgewisseld door een man in overall en met zaagsel in het haar die roerend André Hazes probeert na te doen. Persoonlijk zou ik geen bedrijfsuitje boeken bij Smile Entertainment Bureau. Ook voor een verbouwinkje zou ik even verder zoeken. De combi van diensten maakt me wantrouwend. Voor mij geldt: wie niet kiest, verliest.

Reageer je net als ik, of kies jij wél voor een ongebruikelijk combi-aanbod?
Heb je voorbeelden van andere bijzondere combi’s? Ik hoor ze graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Oudere blogposts: